Den fjärde boken
I de tre tidigare böckerna har både spelen och utövarna, dess roll i
samhället och tävlingar beskrivits. I kommande boken Switchmatrisen
berör jag en del som glömts bort lite grann, nämligen hur det är att
köpa, äga och få en relation till ett spel. Plus naturligtvis, en
hel del om särskilda spel, regelverk, tävlingar och annat som hör
denna fantastiska kulturform till.
Boken kommer att omfatta ca 200-250 sidor varav ungefär 50 i färg
och kommer att vara klar någon gång i maj-juni. Du
beställer den här.
Utdrag ur boken
Om att köpa spel
Så det blev ett Kiss till slut. Jävla Kiss.
Alla vill ha det,
alla tycker det är så fräckt spel.
Man har ju lyssnat på Kiss
sedan man var barn, så det är klart att jag ska ha ett Kiss, säger
de.
Och så köper de ett och ställer i sin tatueringsstudio, i
sin reklambyrå och i sitt vardagsrum. Och så står bara spelet där.
För att det är så jävla tråkigt.
Det är ju jordens sämsta spel, framför allt i tävling.
Den
vinner som är bäst på första kulan. Jag har vunnit matcher genom att
pricka mitten och så med lite tur få två resor upp och ner av
bumpern, och så är segern vunnen.
Säg den spelare som har
kommit tillbaka efter underläge på Kiss.
Nej, just det. Den
finns inte.
Varje litet moment
Kasta pil mot en piltavla en sommardag och försök att inte bry dig
om var någonstans pilen träffar. Du kanske kan klara det några kast,
men förr eller senare griper någonting in och du bryr dig plötsligt
om var pilen sätter sig. Det märkliga i den här enkla aktiviteten är
att vi kommer tillbaka till den om och om igen. Vi står sällan ut
med att kasta pil i mer än några minuter, för efter ett tag har vi
blivit mätta på det och enkelheten i aktiviteten tråkar ut oss.
Barnet som kastar pil hittar efter ett tag på utvecklingar av det
initiala spelet, och istället för att kasta så nära mitten som
möjligt kan det istället bli tvärtom, det gäller nu att kasta pilen
så nära ytterkanten som möjligt. Flipperspelaren som står vid sitt
Wizard hittar kanske flera på varandra följande mål. Först letar
spelaren efter rätt vinkel upp mot vänsterloopen som leder kulan
högst upp på spelplanen, genom spinnern som belönar en bra träff med
sitt fladdrande ljud. Därefter är kulan utom kontroll genom
flipprarna, men den vane spelaren vet att det finns en liten
marginal för att med små stötar på spelet påverka kulans bågformade
banor i jakt på att hamna i koppen. Varje litet moment ger sin korta
belöning vid lyckat resultat, och raskt går spelaren vidare till
nästa moment.
Nytryck av tidigare böcker
Nu öppnar vi upp för beställningar av de tidigare böckerna. Fyll upp din bokhylla med klassiker som »Sätta skott« eller »Flippermyten«. Du beställer ett eller flera exemplar och så rullar tryckpressarna igång när vi nått upp i tillräckliga volymer.
Utdrag ur boken
Frenzy
...men singelkulespel är vanskligt eftersom om du missar ett skott
och träffar en stolpe som skickar kulan ner i bolltråget, så har du
inte kvar någon kula att spela med. Enkel matematik som styr
beteendet hos många bra spelare, vilket gör att de ofta spelar med
fokus på risk och reward, vilket kan förklaras med att ett skott
eller en aktion måste ha tillräckligt högt poängvärde direkt eller i
förlängningen - att locka kula två kan absolut vara värt besväret
eftersom det bygger upp en multiball - för att vara värt risken.
Därför ser man oftare spelare som hamnar lägre ner i
resultatlistorna slänga iväg en kula mot en irrationell bumperskog i
utbyte mot hög risk och några miljoner samt möjligen lyckan av att
maxa modet Raise the Dead till 20 miljoner, samt naturligtvis också
ha ökat värdet på framtida swampskott.
Problemet är bara att den “taktiken” är såpass vansklig att det
kanske inte blir några framtida swampskott.
Hemligheten bakom
de höga poäng som de högre rankade spelarna ändå får, för det är
onekligen så att de gladeligen tar emot och bokför poängen från en
fet frenzy, är att de använder flera kulor för detta.
Multiball är frenzyns bästa vän.
Vare sig den spottar fram två
eller fler kulor, så ger den dels några sekunder av ball save,
vilket för tillfället reducerar risken till noll för varje möjligt
skott eller aktion, dels ger den en stunds vilt fäktande och enorma
mängder switchträffar till den lite sämre spelaren.
Den lite
bättre spelaren ser till att fånga upp en eller flera kulor på ena
flippern, och använder sedan den andra till att slänga iväg kulor
med. Detta kan bli ganska likt singelkulespel, med den skillnaden
att spelaren har en försäkring om framtida fortsatt spel vilande på
en upprest flipper.
Poängmässigt finns det dock en liten nackdel med detta, och det är
att själva frenzyn kan bli underutnyttjad, säkerhetstänket kan bli
både hängslen och livrem, vilket inte alltid ger de högsta poängen.
Den ännu något bättre spelaren utnyttjar därför ball
save-tiden maximalt och vägrar fånga upp någon kula så länge som
lampan mellan flipprarna blinkar. Alla kulor ska sändas ut och upp
på spelplanen för att skapa poäng.
En del spelare väljer till
och med att låta en del kulor rinna under ball save därför att
kulorna då direkt skickas upp till bumprarna, vilket i princip blir
gratis poäng.
Varför själv skjuta mot en bumperskog under kaotiska omständigheter
och låg sannolikhet för träff, när spelet gladeligen står till
tjänst med denna service i form av kul- och poängleverans?
Leverans
I första hand kommer boken att levereras till dig via den
flipperlokal du väljer. Där kommer du att kunna hämta ut den i
samband med en spelkväll, tävling eller något annat arrangemang.
Om du är förhindrad att ta dig till någon lokal eller hellre
vill ha boken hemskickad, så går det att ordna. Extra kostnad för
porto/fraktkostnad kan tillkomma.
Datum för utlämning kommer att meddelas senare och bestäms av
respektive lokal.
- Flipper Center, Göteborg
- Möbelgatan, Mölndal
- Pinballseye, Borås
- Black Cat Pinball, Falkenberg
- Graveyard Pinball, Halmstad
- LPA, Lund
- Slapsave pinball, Kristianstad
- Blekinge pinball, Ronneby
- Matchstick pinball, Jönköping
- LinCade, Linköping
- Peking pinball, Norrköping
- Flippergubben, Stockholm
- Uppsala pinball
- Eskilstuna pinball
- Freeplay, Örebro
- Degerforce pinball, Degerfors
- Trollhättans flippersällskap
- Östersund Flipper
- Umeå Pincade
Lokaler markerade med
orange färg står redo att leverera
din bok. Listan uppdateras ofta, så om du saknar din lokal, kolla
igen om en dag eller två.
Beställ nu
Switchmatrisen är den fjärde boken om flipper från
Hulabeck Mediabyrå. En fullpackad bok där text och bild används för
att förklara skönheten och fascinationen kring maskinerna och spelet.
Switchmatrisen handlar om att leta fel på spelen, meka, spela bort en
stund, tävla, upptäcka nya och gamla spel, tilta eller för en gångs
skull, bara stöta precis nödvändigt hårt.
Format: Mellan 200-250 sidor varav cirka 50 i färg. Boken går i tryck
under våren och du kan förhandsbeställa ett exemplar här.
Pris: 379 kr (inkl 6% moms)